Korttien kunnossapito, korjaaminen ja entisöinti

View previous topic View next topic Go down

Korttien kunnossapito, korjaaminen ja entisöinti

Post by Sademasokisti on 20.07.15 19:44

Hei!

Kysymykseni kuuluu, että olisiko teillä mitään keinoja/kikkoja millä saisi nuo teippien aiheuttamat "liimajäljet" lähtemään kiiltävistä korteist, vai kannattaako minun jättää vaan teipit paikoilleen ja antaa koko asian olla? Pystyn repimään teipit irti tässä tapauksessa vahingoittamatta itse korttia, eli ainut ongelma on teipistä jäävä liimapinta.

Itse lähdin luomaan aihetta, koska ostin kasan kiiltäviä duelmasters kortteja ja pidän siitä että korteissa ei ole esim. laminointia tai teippiä. Suuressa osassa näistä korteista kuitenkin on teippiä reunoissa, vaikka kulumaa ei välttämättä olisikaan.

Olen myös liimaillut kärsineiden korttien reunoja kasaan hyvin ja melko siistein tuloksin. Taisin viimeksi käyttää kontaktiliimaa joka toimi hyvin (testatkaa kuitenkin aina miten liima reagoi kortin kanssa, ennen kuin laitatte sitä korttiin)
Kuvassa kaksi Ballomia, joista vasen kunnostettu ja oikea siinä kunnossa missä vasen on joskus ollut.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Sademasokisti
Perehtynyt
Perehtynyt

Viestejä / Messages : 33
Palautepisteet / Feedback Points : 3/3
Liittynyt / Join Date : 2015-03-05

Back to top Go down

Re: Korttien kunnossapito, korjaaminen ja entisöinti

Post by ELTP on 20.07.15 20:22

Itse olen jättänyt kaikki kontaktimuovit ja -kalvot sekä teipit paikoilleen, enkä ole viitsinyt lähteä niitä repimään. Ei kortti yleensä siitä parempaan kuntoon tule.

Eipä ole kunnollisia neuvoja teippijälkien poistamiseen... ehkä kosteuspyyhkeellä varovasti pyyhkimällä Thinking

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Viestejä / Messages : 1299
Palautepisteet / Feedback Points : 25/25
Liittynyt / Join Date : 2014-08-17
Paikkakunta / Location : Espoo

http://www.dmfinland.org

Back to top Go down

Post by Zach Hartigan on 20.07.15 22:16

Sama täällä eli yleensä jätän nuo muovitukset ja teippaukset paikoilleen. Joskus kuitenkin tullut eteen sellaisia kortteja joissa teipit laitettu niin päin sitä itseään, että huh huh. Silloin olen varovasti milli milliltä irrottanut ne ja kevyesti kynnenlaidalla pyyhkinut liimajäämät pois kortista. Sen jälkeen sleeveihin foilit joten ei ongelmaa.

Sitten olen joskus kunnostanut omaan käyttöön jääneitä kortteja ihan tinneritussilla. Sulautuu mustiin laitoihin täydellisesti ja kas näin isot valkeat kulumat katoavat. Tätä en kuitenkaan suosittele ellei ole juuri oikean sävyistä kynää ja vakaita käsiä.

Valvoja
Valvoja

Viestejä / Messages : 1050
Palautepisteet / Feedback Points : 45/45
Liittynyt / Join Date : 2014-09-06

Back to top Go down

Post by Tombazaar on 25.08.15 22:02

Kyllähän tuohon liimajälkien poistoon on olemassa ratkaisu, nimittäin elektroniikkapuhdistusaine.

Vähän ehkä odottamaton ratkaisu, mutta toimii ja on vieläpä mielettömän edullista. Tuota vain suhauttaa pienen määrän talous- tai vessapaperin palaselle ja pyyhkii. Olen itse käyttänyt kyseistä ainetta vuosikaudet pelikoteloiden (myös pahvisten!) hintalapuista jäävien liimajälkien poistoon, joten voin vahvistaa että toimii niin kuin pitää.
Tombazaar
Valvoja
Valvoja

Viestejä / Messages : 280
Palautepisteet / Feedback Points : 24/24
Liittynyt / Join Date : 2014-09-06
Paikkakunta / Location : Jyväskylä

Back to top Go down

Post by ELTP on 27.08.15 8:57

Hieman kyllä yllättävä keino, mutta ehdottomasti pistän korvan taakse. Ei välttämättä korttien kannalta, vaan ihan yleensäkin.

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Viestejä / Messages : 1299
Palautepisteet / Feedback Points : 25/25
Liittynyt / Join Date : 2014-08-17
Paikkakunta / Location : Espoo

http://www.dmfinland.org

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top